Jako architekt jste procestoval Evropu a Asii. Zachovává si současná evropská a asijská architektura něco ze své filozofie i přes globalizační tendence?
Architektura by měla být specifická pro danou oblast. Její ráz je určen potřebami obyvatelstva, klimatickými podmínkami, hospodářskou situací a samozřejmě módou. Na druhou stranu například v Číně nelze přehlédnout kopírování evropské architektury. Toto napodobování je výsledkem procesu globalizace. Čínské novostavby často neodpovídají podmínkám ani potřebám této země. V poslední době se však i čínská architektura začíná opět vracet ke svým kořenům, což potvrzuje skutečnost, že architektura je více záležitostí regionální než globální.
Které místo Vás jako architekta při Vašich cestách nejvíce zaujalo?
Těžko mohu vybrat jedno místo, které mne zaujalo. Každé místo na světě má něco vlastního a neopakovatelného. Jako příklad mohu uvést Paříž, kde mne nejvíce fascinovalo propojení velkolepé krásy s každodenním všedním životem.
Jaké trendy v současné architektuře považujete za významné?
Důležité jsou trendy, kde architektura reaguje v první řadě na požadavky uživatele, tedy kde nemá hlavní slovo investor a jeho zájmy. V architektuře je také nutné hledat stále více ekologická řešení a velký význam má spojení tradice s novými pokrokovými technologiemi.
Jak je na tom Německo s výstavbou nízkoenergetických domů?
V Německu je u novostaveb požadován ekologický standart - ökologisches mindeststandart. Ekologická architektura je ovšem velmi nákladná a drahá. Zatím proto není pro každého finančně dostupná.
Co si myslíte o domech na dálkové ovládání?
Dle mého názoru má dálkové ovládání význam pouze tehdy, pokud jsem mimo domov, například na dovolené. Kontrolní režim mi zkontroluje, jestli je vše v pořádku. Možná je i příjemné, že se zapne topení před tím, než přijdu z práce domů. Přes všechny tyto výhody si ale myslím, že dům by měl být obydlím řízeným lidmi, a ne stroji.
Ve svazu Dresden-Hellerau jste pořádal výstavu Vašich fotografií. O čem jsou tyto fotografie a pro koho jsou určené?
Fotografie z této výstavy zachycují Drážďany z ptačí perspektivy. Jsou vyfocené z různých věží a střech domů. Dokumentují velmi čilou stavitelskou vlnu období po pádu komunismu. Tato sbírka fotografií je pro každého, kdo se zajímá o dějiny a vývoj města Drážďan.
V Kolíně nad Rýnem jste vystavoval vlastní vynález, vysouvací stůl „extentable”. V čem je novinkou pro uživatele a v jakém stádiu je jeho komerční výroba?
„Extentable” je originální kulatý vysouvací stůl, který má kulatou nedělenou stolní desku. Všechny ostatní typy kulatých vysouvacích stolů mají desku dělenou a jsou tak po celou dobu jejich životnosti pouhým kompromisem mezi pevným a vysouvacím stolem. „Extentable” je ve složeném stavu k nerozeznání od klasických kulatých stolů a to je jeho nesporná výhoda. Sériová výroba tohoto stolu je již naplánována, ale přesný termín není zatím znám.
Jaké dovednosti navíc musí mít v současnosti architekt, aby byl úspěšný?
Základním předpokladem je solidní dovednost v konstrukci, plánováni a kresbě. Každý student architektury by měl určitě během svého studia nahlédnout také do mnoha životních stylů a seznámit se se způsobem života různých kultur. Zkrátka, měl by mít celkový kulturní přehled, zajímat se například o hudbu nebo divadlo, apod.